«Ідеологія „русского мира“ як релігія війни» — відбулася лекція громадського діяча та культуролога Єлени Волкової

«Ідеологія „русского мира“ як релігія війни» — відбулася лекція громадського діяча та культуролога Єлени Волкової

Звертаючись до недавньої історії виникнення пропаганди, яка має свої коріння у так званій «сничовщині» ‒ в екстреміському світогляді митрополита Санкт-Петербурзького та Ладозького Йоана Сничова (1927-1995), доповідачка вказала на важливі риси цієї ідеології. Пропонуємо основні думки з цієї лекції.

Пропаганда «Русского мира» ототожнює російський патріотизм і православ’я, що представлене Московським патріархатом. Внаслідок цього релігія стає також мілітаризованою.

Також, у теперішній політиці Росії можна спостерегти перекручення понять у діаметрально протилежну сторону. Тобто, коли Росія веде війну та проявляє себе як агресор, гаранти держави натомість позиціонують себе як жертву. Приклади таких викривлень є війна у Сирії та на Сході України.

На цій основі ідеологи «Русского мира» протиставляють Західні та Східні держави та церкви, щоб мати своїх, часто уявних ворогів. Через те, що комуністичний лад ще й надалі панує у Росії, знову реконструюються старі радянські форми.


На релігійному ґрунті проходить сакралізація не тільки держави, але й територій. Це пов’язано із завданням пропагандиської ідеології. Концепція «Русского мира» має два основні завдання: зібрати воєдино всі колишні держави Радянського Союзу та не втратити існуючі території Російської Федерації. Для оправдання насильства та для поширення своєї ідеї у світі, на релігійному рівні використовують аргументи про боротьбу з дияволом та захист християн. Насправді турбота про захист кожного людського життя дуже рідко є реальністю. Як говорив колишній голова синодального відділу зі взаємин церкви з суспільством протоієрей Всеволод Чаплін: «Ми повинні стати не на захист життя, а на захист святині».

Для здійснення вищеперелічених завдань передбачається монархічний тип держави, який сьогодні створюється попри офіційно прийняту державну демократію.

Через цю штучну ідеологію найбільше страждає Церква і народ. Якщо б запитати, у священнослужителя, який підтримує та є учасником нав’язливої ідеї «Русского мира», що таке «русский оплот» та які духовні засади є в цій концепції, то відповідь можна і не почути, адже це штучна ідеологія, яка немає в собі євангельських цінностей та біблійної аргументації.

Через заангажованість Церкви МП в держану політику, вона не виконує найперше свого євангельського обов’язку – свідчити правду і не мовчати на гріх.

Російська громадська діячка також говорила про нову книгу патріарха Московського Кирила "Семь слов о русском мире", у якій він пише про соборність Росії та потребу єдності, яка по своїй суті повторює мету "русского мира" - не допутити розколу існуючих територій створюючи при цьому уявних розкольників. У їхньому розумінні, "розкольниками" є всі, окрім тих, хто належить до православної церкви Московського патріархату. Тому, досить часто у Росії можуть звинуватити невинних людей у прозелітизмі, керуючись "священною ненавистю", свого роду православним джихадом.

Якщо говорити про майбутнє після президента Путіна і можливого розколу Росії на окремі держави, то обнадійливих перспетив тут є не багато. Про це вказала російський культуролог, відповідаючи на запитання слухачів. Справа в тому, що в країні немає серйозного внутрішнього потенціалу, який бачить альтернативу існуючому державному ладу. Іншого шляху крім катастрофи Єлена Волкова не бачить. Що стосується звичайних громадян, то сьогодні важко жити в Росії, адже потрібно великих зусиль, щоб дивитись критично на реальну ситуацію. Це непросто, бо ЗМІ налаштовані так, щоб пропагувати ідеологію Руского мира серед своїх громадян таким чином, щоб не давати їм розвивати власної думки, а вірити в такий собі штучний ідеологічний астрал.


прес-служба: vifbs.in.ua

фото: theological.ucu.edu.ua

 

 

 

Запитання
священику