Розмовляла Олена Усиловська (Мінськ, Білорусія)
Переклав й опрацював бр. Єронім Грім, ЧСВВ
Dr. med. Antun Lisec
Pozeska ulica 11
34335 Vetovo
Croatia — Хорватія;
Tel-fax: +385-34-313-722
Mobitel: +385-91-571-2856
E-mail: antun.lisec@globalnet.hr
У п’ятницю, 26 вересня 2008 р., до Василіянського Інституту Філософсько-Богословських Студій ім.. Йосифа Велямина Рутського завітав відомий у Європі та й в усьому світі активіст руху «Pro Vita», практикуючий католик, хорват за національністю, доктор медицини Антуан Лісец. Пан Антуан поділився зі студентами та викладачами Інституту своїм багаторічним досвідом праці за збереження життя ненароджених дітей, проповідування християнських цінностей у суспільстві. Для нас, як студентів і майбутніх священиків, пан Лісец прочитав лекцію про застосування принципів руху «Pro Vita» у душпастирській праці.
Антуане, розкажіть, будь ласка, зародження всесвітнього руху PRO VITA.
Pro Vita (про віта), з латинської мови буквально означає — за життя, тобто — повага до життя душі людини, яку потрібно спасти,щоб вона потрапила на небо й вічно там жила. Це також включає повагу до життя та здоров’я тіла.
Тому слід уникати будь-якого гріха й так ставитися до свого й чужого здоров’я та життя, щоб не зашкодити. Маємо віднаходити, розвивати та використовувати свої таланти так, щоб зберегти своє та інших людей життя та здоров’я, щоб зберегти моральні й сімейні цінності в згоді з вічними християнськими принципами.
Варто усвідомити, що рух «За життя» має бути частиною християнського способу життя в кожній країні. Саме так і було на початках християнства. Упродовж історії багато людей ставали монахами, монахинями й священиками, щоб піклуватися про спасіння людських душ. Таким чином виникали різні ордени: для турботи про здоров’я й життя людей, для виховання й годування дітей без батьків, дітей з вулиці і т.
Сучасні християнські рухи «За життя», подібні до орденів, хоч їхніми членами найчастіше є миряни, які працюють під духовним проводом священиків і єпископів. Існують рухи «Pro Vita» — «За життя» й серед людей, котрі не є християнами. Такі рухи займаються дещо вужчими проблемами.
Як Ви можете сформулювати основні цілі цього руху? Які принципи закладені в його основу?
Активність рухів «За життя», на загал, мусить полягати в основному, в наступному:
-
Свідоцтво християнської позиції про життя й здоров’я людини, шлюб, сексуальну сферу та сім’ю, допомога в тому, щоб документи Католицької Церкви на ці теми стали відомими, особливо Катехизм Католицької Церкви, Папські енцикліки Casti Conubii, Humanae Vitae, Familiaris Consortio і т. д.
-
Виховна, молитовна та інша праця проти таких гріхів, як: контрацепція, стерилізація, штучне запліднення, вбивство ненароджених дітей, евтаназія, дошлюбне й позашлюбне сексуальне життя, порнографія, гомосексуалізм, аморальні, грішне так зване «сексуальне виховання» й т. д.
Слід розпізнавати й по-християнськи вирішувати інші проблеми й гріхи, на кшталт:
— запізнення із шлюбом та уникання шлюбу без виправданих причин;
— погані стосунки між членами сім’ї, брак любові, психічний і фізичний травматизм;
— голод, бідність;
— куріння, алкоголізм, наркоманія, проблеми нездорового харчування;
— проблеми аварій на дорогах (дорожній травматизм);
— недоброзичливе ставлення до літніх та важкохворих людей у старечих будинках, лікарнях, сім’ях, або до самотніх людей;
— погане ставлення батьків до дітей і дітей до батьків;
— допомога в гуманізації ув’язнених, виховання у них людяності, моральних та християнських вартостей;
— проблема зараження СНІДом через дошлюбне й позашлюбне статеве життя, а також, Гуманімом Папілома — вірусом, що спричиняє рак матки, Хламідією Трахоматик, через яку виникає безпліддя, позаматкова вагітність або смерть дитини в утробі. Жінка часто не знає причини цієї смерті й думає, що це був спонтанний викидень. Всі ці та багато інших хвороб передаються і через грішний ґумовий засіб — презерватив. Немає у світі країни, де б завдяки рекламі презервативів стримали або зменшили відсоток інфікованих СНІДом чи іншими хворобами, що передаються статевим шляхом. Реклама презервативу активізує поширення цих та багатьох інших хвороб.
Отже спосіб життя, який передбачає відмову від сексуального життя до або поза шлюбом, допомагає уникнути цих хвороб.
Багато небажаних хвороб виникає внаслідок використання спіралей, таблеток та інших засобів, що вбивають дітей. більше на цю тему можна прочитати в тексті моєї брошури «Дитина — дар Божий», яка тут міститься і в нашій маленькій Хорватії надрукована тиражем понад мільйон примірників. Через гріх страждає не тільки душа, але й тіло. Завжди існує рішення без гріха.
Рухи «За життя» в багатьох країнах дуже успішні. Відбуваються у вигляді молитов і розмов з вагітними жінками, щоб не робили абортів і народжували кожну зачату дитину, а також через поширення брошур та інших видів інформації проти спіралей, таблеток та інших засобів, що призводять до смерті дітей, проти контрацепції, стерилізації, штучного запліднення та проти інших гріхів. Отримують хороші результати у вихованні цнотливості.
Які з проблем сьогодні хвилюють хорватську молодь? Як ви вважаєте чи актуальні вони й для української молоді? Як PRO VITA допомагає вирішувати ці проблеми?
Всі ці проблеми, про які я говорив, існують і в Хорватії. Хоч там їх набагато менше, ніж у країнах колишнього Радянського Союзу. Ми зауважуємо, що існують багаті міжнародні організації, які хочуть нав’язати такі гріхи й проблеми через засоби масової інформації, школи, медицину, державні закони і т. д. Католицька Церква в Хорватії намагається постійно будь-якими способами боротися проти цих проблем. Ми маємо достатньо хорошого досвіду, який міг би бути корисним для інших країн. Ми зауважуємо також гарні результати молитовної та виховничої роботи з пропаганди життя, здоров’я, цнотливості та шлюбу блаженного молодого католика мирянина Івана Мерза, який жив і помер у Хорватії в 1928 році, коли йому було лише 32 роки. Активно використовуємо його статті та книги. У його асоціації головними були Жертва, Євхаристія, Апостолят. Більше про його життя і працю можна знайти різними мовами на http://www.ffdi.hr/ivan-merz/. Особливо корисно було б і у вашій країні вивчати і продовжувати його справу.
Чи існують подібні рухи в Україні в Росії...?
Деякі рухи «За життя» існують в Україні і в Росії. Проте ці країни дуже запізнюються з рухом «За життя» майже на сто років, порівняно з деякими іншими країнами, де не було такої потужної боротьби проти християнства. Ця боротьба призвела до того, що багато людей не поважають цнотливість, шлюб, не люблять дітей, не хочуть платити за добро інших, не бояться красти і т.д. Таким чином, країна втрачає і на біологічному і на економічному рівні через нестачу дітей, сімейної любові й сімейного життя, через багато небажаних хвороб, на зразок СНІДу, через бідність і т.д. Вирішення полягає в новій християнізації населення, враховуючи також людей, що займають високі посади.
Коли людина зростає в християнському житті, то зауважує проблеми сучасності, що хвилюють людей всього світу. Тоді звертаються до Господа Бога і в Нього шукають вирішення цих проблем. Католицькі священики і єпископи дуже довго навчалися в семінаріях і богословських факультетах, і вони знають моральні принципи, на яких слід розвивати пасторальну працю. Вони допомагають мирянам працювати в цьому напрямку й будуть допомагати ще більше.
Саме в контексті руху «За життя» можна й потрібно розвивати співпрацю католиків і православних. Маю великий досвід такої співпраці в багатьох країнах.
Дитина — дарунок Божий
Ні — спіралям!
Ні — таблеткам!
Ні — презервативам!
Ні — стерилізації!
Ні — штучному заплідненню!
Ні — гріху!
Спіраль убиває дітей! При її вживанні зачаття відбувається, але дитина найчастіше вмирає в перші дні, тому що спіраль не дозволяє їй імплантуватися (закріпитися) в матці. Якщо відбувається затримка менструації, то це значить що дитина все-таки вижила. Треба зберегти їй життя.
Спіраль перетворює здорову жінку у хвору (запалення й нагноєння в матці, яйцеводах, черевній порожнині, кровотечі, болі, недокрів’я...)
Під час вживання всіх видів таблеток. Так званих «протизаплідних», все ж нерідко відбувається овуляція й зачаття. У такому випадку дитина найчастіше вмирає від голоду, тому що таблетки сушать залози і зменшують кількість їжі (глікогену) в слизовій оболонці матки. затримка менструації свідчить про те, що дитина все ж вижила. Аборт не дозволено робити й у цьому випадку.
Жінки, що приймають таблетки, частіше від інших хворіють на рак грудей, шкіри й матки, схильні до інсультів та інфарктів, запалення вен з тромбами, що можуть викликати емболію; виникає ушкодження печінки й зорового нерва, слабшає імунітет і т. д. Таблетки не є вирішенням проблеми нерегулярного менструального циклу.
Зачаття відбувається й під час використання більшості інших так званих «контрацептивних» засобів, але й ці речовини вбивають дитину в перші дні. Ісус сказав: «Істинно кажу вам: усе, що ви зробили одному з моїх братів найменших — ви мені зробили» (Мт. 25, 40). А його найменший брат чи сестра - це та маленька дитинка, щойно зачата. Її за всяку ціну не слід убивати. Треба довіряти Господеві. Ісус сказав: " не піклуйтеся й не говоріть: «що нам їсти?» чи «що пити?» чи: «у що одягтися?», тому що всього цього шукають язичники, і тому що Отець ваш небесний знає, що ви маєте нестаток у всьому цьому. Шукайте ж насамперед Царство Боже і правди Його, і це все додасться вам!" (Мт. 6, 31-33).
Вселенська Церква є вчителькою віри й моралі. Вона постійно вчить нерозривності зв’язку, що існує між подружнім актом і зачаттям, під час якого Бог дає новій людині душу. Більш докладні пояснення можна знайти в документах Католицької Церкви: «Casti Conubii», «Humanae Vitae», і «Donum Vitae». Так, смертним гріхом є не тільки вбивство ненародженої дитини, але також і контрацепція, стерилізація й штучне запліднення, на зразок, запліднення в пробірці та інсемінація. Діти, зачаті в пробірці, дуже рідко виживають. Більшість з них убивають, а багатьох, таких маленьких і ще живих дітей, тримають замороженими в холодильниках.
Не дозволено проводити такі процедури як, наприклад, ранній амніоцентез, мета якого — вистежування й убивство хворих! Ніхто ще не ста щасливим, убивши людину, але можна стати щасливим, — постійно рятуючи життя хворого. Гріх ніколи не був і не буде вирішенням проблем. Гріх ніколи не приводив до щастя.
Святіший Отець Пій XI, у Енцикліці «Casti Conubii» (Чистого подружжя) проти контрацепції і стерилізації написав: "Оскільки деякі, відкрито відступаючи від незмінного й переданого від початку християнського вчення, вважають що в наші дні мусимо врочисто проголосити інше вчення щодо цього питання, то Католицька Церква, якій сам Бог доручив обов’язок навчати й захищати чесність та чистоту звичаїв, міцно стоячи серед моральної руїни, яка її оточує, з метою збереження чистоти шлюбного зв’язку від цієї огидної плями, піднімає свій голос на знак Божого післанництва та Нашими устами знову проголошує: «Кожне використання шлюбу, при якому, за наміром людини, подружній акт позбавлений своєї природної здатності зачати життя, порушує Божий закон і ті, хто так чинять, опоганюють себе тяжким гріхом.
Тому на підставі Нашого найвищого авторитету та дорученого нам обов’язку дбати про спасіння всіх душ, застерігаємо священиків-сповідників та всіх душ пастирів, щоби не дозволяли дорученим їм вірним грішити проти такого вагомого Божого Закону; навіть більше, щоб оберігали себе самих від таких згубних вчень, в жодному разі не потураючи їм. А якщо би хтось із сповідників чи душ пастирів, нехай Бог цього не допустить, упав сам або ж увів у подібні помилки доручених йому вірних, потвердив їх відкрито чи грішною мовчанкою, нехай знає, що муситиме скласти звіт перед Богом — найвищим Суддею про зраду Його священної довіри та застосує до себе слова Христові: «сліпі проводарі сліпих! Коли ж сліпий веде сліпого,обидва впадуть у яму» (Мт. 15, 4), (Casti Conubii, 56-57).
Ті, хто робили, рекламували й поширювали презервативи, відповідальні не тільки за участь у вчиненні гріхів, серед яких найчастіші: блуд, перелюбство й контрацепція, — але вони також відповідальні й за те, що давали хибну гарантію, що інфікування не відбудеться.
Насправді доведено, що незважаючи на використання презерватива, все ж таки переносяться такі захворювання: СНІД, герпес геніальний, гепатит, сифіліс — і відбуваються зараження хламідією, людським папілома вірусом (HPV), що спричинює рак матки, вагінальний трихомоніаз і їм подібні. Папський консиліум про родину в документі «Істина й значення людської сексуальності» говорить: «Батьки теж мусять відмовитися від пропаганди так званого „safe sex“ (надійного сексу) чи „safer sex“ (більш надійого сексу), небезпечної й аморальної політики, побудованої на помилковій теорії, що презерватив може забезпечити надійний захист проти СНІД-у».
У випадку виправданих причин уникнення зачаття, дозволяється стриманість у плідні (фертильні) дні. Сьогодні плідні й неплідні періоди можна дуже просто й точно визначити, навіть при неправильних чи нерегулярних циклах, за допомогою природних методів: Біллінгса чи симптотермічного. Не дозволяється жити сексуальним життям до чи поза таким шлюбом, який благословить Бог, як нерозривний до смерті одного з подружжя. Давайте прислухатися до голосу Господа, щоб зрозуміти, що ми повинні робитим для захисту моральних цінностей і життя, які перебувають під загрозою. Якщо Ви зараз хочете приєднатись до молитви й посту в цьому наміренні, будь ласка, зверніться за адресою:
Доктор медицини Антуан Лісец. Antun Lisec,
Post Box 2, Vetovo34335, Croatia — Хорватія;
E-mail: antun.lisec@globalnet.hr
Розмовляла Олена Усиловська (Мінськ, Білорусія)
Переклав й опрацював бр. Єронім Грім, ЧСВВ